Definiția centrului de responsabilitate
Un centru de responsabilitate este un grup de actori ai organizației grupați în jurul unui manager, căruia i se acordă resurse pentru atingerea obiectivului care i-a fost atribuit. Acest centru de responsabilitate este exprimat în alți termeni mai simpli, cum ar fi departament, birou sau serviciu.
Interesul pentru centrele de responsabilitate tinde să se răspândească în companii, deoarece îmbunătățește relațiile cu clienții și furnizorii. Cu toate acestea, pentru a fi considerat ca atare, un centru de responsabilitate va fi caracterizat prin:
- mijloace proprii pentru a-și atinge obiectivele;
- o anumită independență în utilizarea resurselor sale, făcând din centrul de responsabilitate un centru decizional a cărui performanță va fi monitorizată;
- obiective specifice compatibile cu obiectivele generale ale companiei.
Tipuri de centre de responsabilitate
Fiecare centru de responsabilitate generează rezultate (produce ceva) și, la rândul său, are intrări (consumă resurse). Prin urmare, clasificarea este organizată în funcție de dificultatea de măsurare a ambilor factori și a relației dintre aceștia. Conform acestui criteriu, principalele tipuri de centre de responsabilitate sunt:
1. Centre de costuri
Acest centru își propune să producă produse sau servicii la cel mai mic cost și de cea mai bună calitate posibilă. Indicatorii de performanță posibili pentru un astfel de centru sunt: costul, timpul, calitatea.
2. Centre de cheltuieli discreționare
Sunt servicii funcționale a căror misiune este de a susține o activitate operațională, aceste centre au un buget fix. Ele sunt de obicei unități organizatorice care desfășoară activități de cercetare sau administrative.
3. Centre de venituri
Obiectivul acestui centru este de a maximiza cifra de afaceri a produsului sau a activității vizate. Performanța acestuia poate fi evaluată pe baza volumului vânzărilor sau a indicatorilor variabilități care influențează vânzările (procentul de reducere, termenul de plată stabilit etc.).
4. Centre de profit
Acest centru trebuie să genereze o marjă maximă prin îmbunătățirea veniturilor din produsele vândute și minimizarea costurilor produselor. Criteriile de performanță și de management sunt numeroase, deoarece toate domeniile au o influență mai mult sau mai puțin directă asupra profitului (rezultat net, rata profit etc.).
5. Centre de investiții
Obiectivul acestui tip de centru de responsabilitate este de a maximiza rezultatele monetare ale investiţiilor. Pârghiile care pot fi utilizate de managerul centrului sunt legate de limitarea costurilor controlabile, maximizarea veniturilor și investirea optimă a resurselor financiare alocate centrului de responsabilitate. Centrul de investiții, spre deosebire de centrul de profit, necesită elaborarea viziunii pe termen mai lung.